Hoe realiseer ik een kortere debiteurentermijn?

debiteurentermijn

Als je liever niet naar een bank toe wil voor een financiering als ondernemer dan is er soms een mogelijkheid door je debiteurentermijn zo kort mogelijk te houden. Door dit te doen komen liquiditeiten die vastzitten in uitstaande facturen eerder vrij. Met deze middelen kun je bijvoorbeeld je groei financieren of andere investeringen doen. Naast dit is het ook een belangrijk element om sowieso je continuïteit te borgen. Zeker in het MKB zijn niet of te laat betalende klanten een serieus probleem. In een kwart van de faillissementen in dit segment is de oorzaak niet of te laat betalende klanten. Belangrijk dus om te gaan organiseren dat je debiteurentermijn korter wordt. In dit blog vertellen we je daar alvast wat over.

Het organiseren van een kortere debiteurentermijn

Hoe je dit binnen je bedrijf organiseert is uiteraard afhankelijk van hoeveel personen er werkzaam zijn binnen je bedrijf. Als ZZPer zal je er zelf mee aan de slag moeten heb je meerdere personen dan kun je er iemand verantwoordelijk voor maken zodat je jezelf op je core business kunt richten. Het is slim om met betrekking tot de debiteurentermijn met deze medewerker een realistisch doel vast te stellen zodat daar naartoe gewerkt kan worden. Ook is het belangrijk de randvoorwaarden goed op de rit te krijgen. Meestal is dat zorg dragen voor een goed systeem. Hiermee moet je kunnen factureren, maar belangrijker je moet goed kunnen volgen of de betreffende factuur betaald is ja dan wel nee. Met de modernere software kun je vaak een koppeling maken met je internetbankieren. Zo zie je dus realtime of er een factuur betaald is. Als de betalingstermijn wordt overschreden kun je dus ook snel actie ondernemen. Deze actie bestaat meestal uit het versturen van een herinneringsfactuur. De vervolgacties bestaan meestal uit vervolgherinneringen en een laatste aanmaning en ergens in het proces neem je telefonisch contact op.

Wat als je eigen acties niets opleveren?

Meestal als je op deze manier kort op de bal zit zal je zien dat je klanten snel betalen. Ze zullen wat sneller geneigd zijn om jouw factuur wat meer prioriteit te geven. Het kan helaas voorkomen dat een klant niet kan of wil betalen ondanks al je effort. Na het versturen van de laatste aanmaning wordt het dan tijd om over te dragen aan een incassobureau. Zij zullen via een minnelijke incassoprocedure en vervolgens via een juridische incassoprocedure proberen je vordering te innen.

Geef een reactie