Flexwerken, Freelancen en Careerhopping: De keerzijde

Werkcultuur

De werkcultuur is de afgelopen twintig jaar gigantisch veranderd. Steeds meer mensen werkten niet meer hun hele leven bij hetzelfde bedrijf. De tijd dat je onderaan de ladder binnen een groot bedrijf begon en dan in de dertig jaar erna je hier langzaam omhoog werkte is voorbij. De oorzaak voor deze verandering lag net zoveel bij de werkgevers en bedrijven als bij de werknemers. We leven in een onzekere economie dus bedrijven willen flexibel blijven. Daarom geven steeds meer bedrijven korte contracten aan werknemers. Of ze nemen freelancers aan. Wat veel bedrijven zich desondanks steeds meer beginnen te realiseren is dat er ook nadelen zitten aan deze manier van werken.

Het zorgt er namelijk ook voor dat werknemers steeds korter bij bedrijven blijven. Dit leidt ertoe dat er constant nieuwe werknemers moeten worden ingewerkt. De cijfers liegen er niet om. Het is bekend dat 25 procent van alle nieuwe medewerkers slechts maximaal een jaar bij hetzelfde bedrijf blijft en daarna vertrekt. Sterker nog, een groot deel daarvan vertrekt al tijdens de proefperiode. Omdat medewerkers gewend zijn geraakt dat een carrière betekent dat je bij vele verschillende bedrijven werkt en ervaring opdoet in plaats van dat je je bij hetzelfde bedrijf omhoog werkt laten ze bedrijven al snel in de steek.

Flexwerken kost geld

Dit kost bedrijven heel veel geld. Het gemiddelde bedrijf loopt zo’n 25.000 euro aan productiviteit mis wanneer een nieuwe medewerker vertrekt. Daarom kiezen steeds meer bedrijven er tegenwoordig toch voor om te proberen werknemers te zoeken die een langere periode bij het bedrijf blijven. Dit kan het meest effectief gedaan worden met een proces dat onboarding heet. Dit is het creëren van een fantastisch inwerk programma dat ervoor zorgt dat de juiste werknemers worden aangenomen en dat er loyaliteit wordt gecreëerd bij nieuwe collega’s. Een goed inwerkproces zal er ook voor zorgen dat mensen die niet bij het bedrijf passen weer eerder weggaan. Een goed onboarding programma is bijvoorbeeld gecreëerd door Tinqwise.

Het is ontzettend waardevol om medewerkers te hebben die voor langere tijd bij het bedrijf blijven en ook echt geïnvesteerd zijn in wat het bedrijf doet. De visie van je bedrijf moet duidelijk zijn en je werknemers moeten geïnvesteerd zijn in deze visie. Op deze manier zal je bedrijf optimaal gemotiveerde werknemers hebben. Ik persoonlijk geloof dat het flexwerken en freelancen voor zowel werkgever als werknemer nadelig kan zijn. Daarom zullen bedrijven in de toekomst weer vaker werknemers aannemen die een grotere periode bij het bedrijf blijven.

Geef een reactie