Als je een bedrijf hebt, is de truc altijd om je huidige klanten tevreden te houden, maar ook nieuwe klanten aan te blijven trekken. Dat kan soms lastig zijn, zeker als het bedrijf eenmaal een aantal jaren oud is. Je moet blijven vernieuwen, maar wil niet dat trouwe klanten en fans afhaken vanwege de verandering. Dat moet je dus slim aanpakken! We geven hier de beste tips.
Verandering in logo
Je logo is natuurlijk het eerste wat potentiële nieuwe klanten opvalt, maar ook hoe trouwe, oude klanten jou herkennen. Als dit al jaren hetzelfde is heb je met dat specifieke logo een naam voor jezelf opgebouwd, met een imago eraan gekoppeld. Je moet de boel dus niet ineens helemaal gaan veranderen. De kans bestaat dan dat trouwe klanten je niet meer herkennen en dus met de loop der tijd misschien wel vergeten. Je moet dus herkenbaar blijven, maar eens in de zoveel tijd toch blijven vernieuwen. Kijk naar jouw logo en herkenbaarheid en kijk wat het belangrijkste is. Dat moet je behouden! Stop het alleen in een nieuw jasje, met een net iets andere invalshoek of ander design. Zo blijf je herkenbaar, maar val je ook bij een nieuw iemand misschien ineens meer op!
Vebouwing van het kantoor
Als een bedrijf groeit, groeit een kantoor normaal gesproken mee. Niet alleen in grootte of verandering van gebouw, maar ook de sfeer, de inrichting, het uiterlijk. Dat bepaalt namelijk hoe je werknemers zich voelen, en dat heeft weer een enorme invloed op hoe productief ze zijn. Ook op het kantoor is af en toe dus wat vernieuwing nodig! Maar dat moet niet ten koste gaan van kostbare werktijd. Als je dus gaat verbouwen, doe dit altijd buiten werktijd. Er zijn vast collega's die op hun vrije dag wel bij willen springen als ze daar een mooi nieuw kantoor voor terugkrijgen. Je kunt online een verfspuit kopen en de boel allemaal weer wat egaler maken; elektrisch gereedschap van tevoren online bestellen zodat alles klaar ligt op het moment dat jij kan gaan beginnen. Zo gepiept, en op dat mooie nieuwe kantoor zul je zien dat iedereen ineens nóg harder gaat werken!
Verbeter je product
Hetgeen wat jij verkoopt is uiteindelijk natuurlijk het belangrijkst. Zolang jij goeie kwaliteit blijft leveren blijven trouwe klanten trouw, en komen er steeds meer nieuwe klanten op jou af. Het is hierin wel belangrijk dat je steeds blijft verbeteren. Moedig klanten aan om recensies te schrijven, hou enquêtes, noem maar op. Kom erachter waarom mensen op je afkomen en waarom ze blijven, en vind daarin het perfecte evenwicht!