Nu de temperaturen zo hoog oplopen kunnen we er niet omheen: het lijkt eindelijk zomer te zijn!
Dat betekent lekker lange avonden in de tuin, terrasjes pakken met vrienden en met z’n allen bakken op het strand. Maar je merkt niet alleen in je vrije tijd dat het zomer is, ook op je werk verandert er het een en ander in de zomermaanden. Collega’s gaan op vakantie, klanten willen voor de vakantie deadlines ingeleverd zien en misschien stijgt of daalt de vraag naar jouw product of service wel enorm. Allemaal redenen om nu vast rekening mee te houden! In deze blog deel ik 3 tips met je hoe mijn bedrijf zich klaarmaakt voor de zomer.
1. Let op de planning
In de zomermaanden loopt alles net anders. Begin daarom op tijd met het maken van een inventarisatie van wie wanneer, en voor hoelang op vakantie gaat. Hopelijk overlapt dit niet te veel, maar als dat toch het geval is kun je op tijd voor een invaller zorgen. Zo kunnen de werkzaamheden gewoon doorgaan en voorkom je dat mensen na hun vakantie terugkomen in een berg opgehoopte taken.
Als je te maken hebt met leveranciers of bestelling, informeer dan ook naar vakanties en gewenste deadlines vanuit hun kant. Als je dit allemaal ruim op tijd weet is dit geen enkele reden tot paniek of moeilijkheden. Voorbereiding is het halve werk en zo kan je hier zonder problemen op inspelen.
2. Maak schoon schip
De zomer is ook de perfecte periode om je kantoor eens flink op te ruimen. Zo begint iedereen na de vakantie weer fris aan de 2e helft van het jaar. Juist als een aantal collega’s op vakantie zijn kunnen jullie met de achtergebleven mensen eens door alle kasten, archieven en voorraden heengaan. Wat is nog nodig, en wat is al lange tijd niet door iemand aangeraakt? Wees ook niet bang om dat dan weg te gooien.
Wij hebben dat ook hier op het kantoor gedaan en dat leverde flink wat troep op wat we wilden weggooien. Een collega kwam met het idee om een container te huren zodat alles in een keer weg kan. rolcontainer huren Eindhoven bood uitkomst! Ideaal.
3. Evalueer over de bereikte resultaten
De zomerperiode is ook het uitgelezen moment om de balans op te maken over hoe het bedrijf het dit jaar doet. De eerste twee kwartalen zijn geweest en daarmee kan je bepalen of het bedrijf de juiste koers aanhoudt. Gaan zaken zoals je ze wil zien, en waarom wel of waarom niet? Als je hier op tijd bij stilstaat heb je na de zomer nog geruime tijd om bij te sturen of juist deze koers aan te houden.
Belangrijk is het ook om de resultaten van deze evaluatie op een positieve manier met alle medewerkers te delen. Als het goed gaat met het bedrijf kan iedereen extra van zijn vakantie genieten. Als het wat minder gaat hebben jullie de kans om na de vakantie volop voor verbetering te gaan.
Door dit helder en positief met iedereen te communiceren houdt je als team alle neuzen dezelfde kant op.