Verbouw het kantoor!

De huidige omstandigheden zijn uitdagend voor elk bedrijf. De huidige crisis bied echter ook kansen. Voor het eerst in het leven van het bedrijf staat het kantoorpand leeg. Dit kan je bij uitstek nu aanwenden om aanpassingen aan te brengen. Denk eens aan de volgende dingen.

Nieuwe bureau’s

Het is zoiets wat je normaal in het weekend laat doen, maar veel van je normale kantoorartikelen zijn mogelijk toe aan vervanging. Denk aan dingen als de bureau’s maar ook de bureau stoelen. Een goed bureau en een goede stoel doen zoveel goed voor de productiviteit. Het is bovendien een positieve noot wanneer mensen terugkomen van thuiswerken. Hoewel sommige misschien smachten om weer op kantoor te zijn zullen een boel mensen ook de geneugden van thuis missen. Door het kantoor te transformeren transformeer je ook te perceptie. Het is dan niet terug naar hoe het was, het is dan een moment van een nieuwe bladzijde. Dit soort effecten zijn moeilijk te meten en zal je dus niet in een KPI terugzien, maar het helpt wel degelijk. Wat je wel terugziet in je KPI’s is ziekteverzuim. Als je nieuwe spullen aanschaft kan je ook kijken naar ARBO positieve producten. Denk bijvoorbeeld aan zitkussens, ergonomische stoelen of juist een sta bureau. Het helpt om allerlei klassieke kantoorkwalen tegen te gaan, maar is ook een teken van zorg. Zelfs als zo een quasi medisch object gekomen is signaleer je duidelijk: ik geef om jullie gezondheid. Zeker na deze stressvolle en onzekere tijden is dat een gebaar wat goed zal vallen.

Indeling

Nu iedereen thuis is ligt er een mooie kans om eens opnieuw na te denken over wie waar zit. Hoeveel aandacht is er gegeven aan de huidige indeling. Zeker als je een jong en groeiend bedrijf bent is de indeling vaak ad hoc (of ad hok) van waar iemand zit. Bepaalde afdelingen ontgroeien hun kamer en puilen uit terwijl andere meer ruimte per persoon dan gehoopt hebben. Nu je een klein momentje rust hebt is het een uitgelezen kans om de indeling opnieuw te bekijken. Een interessante metriek hiervoor is het mailcontact tussen personen zonder bijlage. Wanneer bepaalde personen veel mailen zonder bijlage is dit vaak communicatie die op verbaal uitgewisseld kan worden. Als je de data bekijkt van deze thuiswerk periode is dit een mooie manier om mensen die elkaar veel te vertellen hebben dicht bij elkaar te zetten. Zo maak je het meeste van de huidige periode.

Geef een reactie